en castellano

En diferents localitats valencianes s’està assistint a la sol·licitud d’autorització de gasolineres basant-se en la liberalització del sector recollida en la Llei 11/2013, de “Medidas de apoyo al emprendedor y de estímulo del crecimiento y de la creación de empleo”.

Eixes iniciatives poden provocar alarma social, perquè en nombroses ocasions demanen situar noves estacions de servei en ubicacions sensibles per a la població: proximitat d’edificis molt concorreguts (escoles, centres de salut, etc.), zones densament poblades o molt transitades on es poden causar  problemes de trànsit, punts mediambientalment sensibles per la presència d’aqüífers, o altres llocs amb valor patrimonial per diversos motius. En definitiva: ubicacions importants per a la qualitat de vida de la ciutadania.

Això ha passat entre altres llocs al nostre municipi, i aquesta llei dificulta precisament que l’Ajuntament puga denegar les sol·licituds de noves gasolineres: a Santa Pola ja en tenim set, i l’última que s’ha obert (a l’estació d’autobusos) ha rebut un rebuig general del veïnat de l’àrea. A més, tenim constància de la proposta de diverses gasolineres a la zona de la carretera Santa Pola-Elx, on ja n’existixen dues. A Compromís per Santa Pola no ens sembla adequat saturar una zona tan transitada del poble amb tantes d’estacions de serveis, i, a més, creiem que amb l’actual població, tant permanent com de temporada alta, l’oferta és suficient.

D’altra banda, aquesta Llei 11/2013 menyscaba l’autonomia local reconeguda per la Constitució espanyola (article 140), i la Llei 7/1985 “Reguladora de las Bases del Régimen Local”, ja que a l’hora d’implementar determinades activitats (les estacions de servei, en aquest cas) té més pes la voluntat de l’empresa que l’opinió de l’Ajuntament, que ha de vetlar per l’interés públic i que, a més, té reconegudes per llei les competències d’ordenar urbanísticament (article 25.2.a), protegir de la contaminació de diferents tipus (article 25.2.b), i de la salubritat pública (article 25.2.j).

Per tot allò,  des de Compromís per Santa Pola hem proposat mitjançant una moció al Ple de l’Ajuntament, que se sol·licite a la Generalitat Valenciana gestionar davant el Govern de l’Estat la modificació de la Llei 11/2013, i que siga el Consell qui regule, dins de les seues competències, la instal·lació de gasolineres, perquè l’última paraula de la decisió de la seua ubicació estiga en la mà dels governs municipals.




——————————————————-

En diferentes localidades valencianas se está asistiendo a la solicitud de autorización de gasolineras basándose en la liberalización del sector recogida en la Ley 11/2013, de “Medidas de apoyo al emprendedor y de estímulo del crecimiento y de la creación de empleo”.

Esas iniciativas pueden provocar alarma social, porque en numerosas ocasiones piden situar nuevas estaciones de servicio en ubicaciones sensibles para la población: proximidad de edificios muy concurridos (escuelas, centros de salud, etc.), zonas densamente pobladas o muy transitadas donde se pueden causar problemas de tráfico, puntos medioambientalmente sensibles por la presencia de acuíferos, u otros lugares con valor patrimonial por diversos motivos. En definitiva: ubicaciones importantes para la calidad de vida de la ciudadanía.

Esto ha pasado entre otros lugares a nuestro municipio, y esta ley dificulta precisamente que el Ayuntamiento pueda denegar las solicitudes de nuevas gasolineras: en Santa Pola ya tenemos siete, y la última que se ha abierto (en la estación de autobuses) ha recibido un rechazo general del vecindario de la zona. Además, tenemos constancia de la propuesta de varias gasolineras en la zona de la carretera Santa Pola-Elx, donde ya existen dos. En Compromís per Santa Pola no nos parece adecuado saturar una zona tan transitada del pueblo con tantas estaciones de servicio, y, además, creemos que con la actual población, tanto permanente como de temporada alta, la oferta es suficiente.

Por otra parte, esta Ley 11/2013 socava la autonomía local reconocida por la Constitución española (artículo 140), y la Ley 7/1985 “Reguladora de las Bases del Régimen Local”, ya que a la hora de implementar determinadas actividades (las estaciones de servicio, en este caso) tiene más peso la voluntad de la empresa que la opinión del Ayuntamiento, que tiene que velar por el interés público y que, además, tiene reconocidas por ley las competencias de ordenar urbanísticamente (artículo 25.2.a), proteger de la contaminación de diferentes tipos (artículo 25.2.b), y de la salubridad pública (artículo 25.2.j).

Por todo esto, desde Compromís per Santa Pola hemos propuesto mediante una moción al Pleno del Ayuntamiento, que se solicite a la Generalitat Valenciana gestionar ante el Gobierno del Estado la modificación de la Ley 11/2013, y que sea el Consell el que regule, dentro de sus competencias, la instalación de gasolineras, para que la última palabra de la decisión de su ubicación esté en manos de los gobiernos municipales.