El Consell de la Generalitat Valenciana, mitjançant el Decret 49/2013, de 12 d’abril, va aprovar el nou Catàleg del Sistema Viari de la Comunitat Valenciana. Al marge de les consideracions jurídiques, resulta sorprenent, per contradictori, que mentre es proposa retallar competències de les administracions locals amb l’avantprojecte de reforma de l’administració local (qüestionat des de la Federació de Municipis i Províncies o el Consell d’Estat) la Generalitat Valenciana aprove per decret el traspàs d’una càrrega econòmica addicional per a molts municipis, amb la titularitat i, en conseqüència, l’obligació de mantenir determinats vials.

Però, a més, creiem que el Decret 49/2013 hauria de ser considerat nul, ja que no preveu la necessària acceptació́ per part dels ajuntaments d’eixe traspàs de titularitats. Recentment, alguns ajuntaments i les diputacions provincials de València i de Castelló ja han manifestat la seua oposició al decret per ser lesiu als seus interessos, ja que no es preveu cap aportació econòmica a les administracions “cessionàries”.

Per tot això, hem proposat que l’Ajuntament de Santa Pola, solidàriament amb les localitats afectades i anticipant-nos a un perillós antecedent, demane l’anul•lació del Decret 49/2013 de la Generalitat Valenciana. Tanmateix, i conscients de la indefinició́ que es pot generar, hem proposat que l’Ajuntament de Santa Pola demane a la Generalitat Valenciana l’inici de les converses escaients amb la Federació de Municipis i Províncies per clarificar la qüestió i arribar als acords que més convinguen als interessos de les administracions locals i autonòmiques.

Una volta més, l’Ajuntament de Santa Pola, mitjançant la majoria absoluta del Partit Popular, ha impedit l’aprovació en Ple de la nostra proposta, recolzada per tota l’oposició.

Federico Zaragoza Alberich
Portaveu accidental del Grup Municipal Compromís per Santa Pola.